Założenie konta w dzisiejszych czasach jest tak proste, że możesz to zrobić pomiędzy zjedzeniem kanapki, a spotkaniem z przyjaciółmi. Nie musisz iść do oddziału, wszystko dzieje się online i do tego nie zabiera więcej, niż 15 minut.

To duża zaleta, ale zanim postanowisz wybrać swój pierwszy bank, warto sprawdzić, co Ci jest w stanie zaoferować w dłuższej perspektywie. Dlatego też chcę Ci przedstawić kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na konto w danym banku.

Obecnie wiele banków zdecydowanie ułatwia zarówno otwarcie konta, jak i jego zamknięcie (o czym szerzej opowiem później), ale mimo wszystko, nikt nie ma ochoty robić sobie dodatkowych zadań typu “zamknąć konto w banku X i szukać szczęścia w następnym”.

Częste rozmowy z czytelnikami sprawiły, że wyłoniło się kilka warunków, które dobry bank powinien spełniać, aby zadowolić młodego klienta. 

Zaleta #1 – Bezpłatne prowadzenie konta i karty

Zacznę od najnudniejszego, a jednak nadal bardzo istotnego wskaźnika atrakcyjności danego konta bankowego – opłaty za prowadzenie konta i karty. Powiedziałam nudny, bo zazwyczaj oferta dla osób w wieku 18-25 jest o wiele atrakcyjniejsza niż standardowa i, dzięki temu w większości przypadków, opłat za prowadzenie konta i karty prawie nie ma.

No ale jak wiesz, prawie, robi wielką różnicę.

Dlatego, mimo wszystko sprawdziłam ofertę najbardziej znanych banków i podzieliłam je na te, które mają bezwarunkowo bezpłatne prowadzenie konta i karty i te, w których trzeba spełnić jakieś warunki. 

🥇😍 Najlepszą ofertę, bo bezwarunkowo bezpłatne prowadzenie konta i karty dla osób w wieku 18-25 lat mają:

  • BNP Paribas
  • Bank Pekao SA
  • Citi Handlowy
  • mBank (wyjątek: do 24 rż)
  • ING

🥈😊Drugie miejsce otrzymują banki, które co prawda nie są bezwarunkowo bezpłatne, ale warunkiem jest jedynie wykonanie jednej płatności kartą lub BLIKiem na jakąkolwiek kwotę:

  • Bank Millennium
  • Santander
  • Credit Agricole

🥉😒 Trzecie miejsce otrzymują banki, których warunki są najbardziej wymagające:

  • PKO BP – cztery płatności kartą lub BLIKiem na jakąkolwiek kwotę
  • Alior Bank – płatności kartą na łączną kwotę min. 300 zł (choć za taki warunek, to nawet na 3 miejsce nie zasługuje)

Warto na to zwrócić uwagę, bo to naprawdę fajne uczucie nie martwić się o takie podstawowe opłaty. I o ile tego konta używasz, to jedna płatność nie jest problemem, to już kilka lub konkretna wydana kwota już może być.

Zaleta #2 – Bezpłatne wypłaty gotówki z bankomatów w Polsce

Gotówka miewała lepsze i gorsze czasy. Ostatnio ponownie wróciła do łask i coraz częściej ludzie doceniają wolność, która gotówka zapewnia. W związku z tym warto wiedzieć, które banki oferują wypłaty z bankomatów całkowicie za darmo. Osobiście jest to dla mnie bardzo ważne, bo cenię swój czas i nie mam ochoty ganiać po mieście w poszukiwaniu konkretnego bankomatu.

W tym wypadku nasze podium wygląda następująco:

🥇😍Pierwsze miejsce dla kont, które bezwarunkowo oferują bezpłatne wypłaty ze wszystkich bankomatów w całej Polsce dla osób w wieku 18-25 lat:

  • Credit Agricole
  • mBank
  • Bank Pekao SA
  • PKO BP
  • BNP Paribas
  • Santander

🥈😊 Drugie miejsce dla kont, w których trzeba spełnić warunek, aby wypłaty były darmowe:

  • Bank Millennium – po wykonaniu jednej płatności kartą lub BLIKiem na jakąkolwiek kwotę
  • ING – jeśli wypłacasz BLIKiem (kartą można w bankomatach ING i Planet Cash)

🥉😒Trzecie miejsce dla tych banków, które nie mają warunku do uzyskania bezpłatnych wypłat z bankomatów:

  • Citi Handlowy – darmowe są jedynie pierwsze 4 wypłaty gotówki w miesiącu z bankomatów obcych, jedynie wypłata z bankomatów Citi Handlowy jest bezpłatna
  • Alior Bank – bezpłatne jedynie w bankomatach Alior Bank oraz Euronet (w tym drugim jedynie pod warunkiem, że wypłacasz nie mniej niż 100zł)

Zaleta #3 – Dobra aplikacja mobilna i bankowość internetowa

W tym punkcie świadomie kładę nacisk na to pierwsze, czyli na aplikację bankową. Wszelkie badania pokazują, że w dzisiejszych czasach praktycznie wszystko załatwiamy przez telefony. Nic dziwnego, skoro ułatwia nam to życie.

W tym przypadku ciężko jednoznacznie jest wybrać najlepszą aplikację bankową. Można co najwyżej pokierować się ocenami wystawionymi przez innych użytkowników czy też dostępnością funkcji i łatwością w obsłudze (choć to ostatnie też nie jest już takie jednoznaczne). 

Tak prezentują się oceny aplikacji wziętych pod lupę banków w Google Play oraz App Store sortując po najwyższej ocenie:

BankOcena / liczba głosów w Google PlayOcena / liczba głosów w App Store
🥇PKO4,6 / 563 tys4,8 / 295,2 tys.
🥈 ING4,6 / 264 tys4,9 /  149,4 tys.
🥉mBank4,6 / 303 tys4,8 / 231 tys.
Bank Millennium4,5 / 193 tys4,8 / 36,1 tys.
Santander4,2 / 190 tys4,6 / 167,6 tys.
Bank Pekao SA4,0 / 184 tys4,6 / 63,4 tys.
Alior Bank3,8 / 55,1 tys4,6 /  50,3 tys.
BNP Paribas3,7 / 33,1 tys4,7 / 51 tys
Citi Handlowy3,6 / 12,3 tys4,0 / 7,4 tys
Credit Agricole2,1 / 3,1 tys4,0 / 814
stan na dzień 24.09.2022

Te oceny brałabym pod uwagę, ale bardzo ogólnie, bez większego wdrażania się i stawiania na podium. Chociażby z tego faktu, że sprawdzając oceny na stronie Google Pay oraz w aplikacji w telefonie, czasem diametralnie się różnią.

Na przykład dla banku BNP Paribas w telefonie widzę ocenę 4,6 / 32 tys głosów. Skąd różnica? Ano stąd, że w telefonie aplikacja pokazuje Ci średnią ocen osób z mojego regionu używających ten sam typ urządzenia, co ja. 

Jednak mimo wszystko to zestawienie coś pokazuje. Przede wszystkim to, że najchętniej ludzie sięgają po aplikację bankową trzech banków: ING, PKO i mBank. Im więcej głosów, tym bardziej wiarygodna jest ocena, tym bardziej, że mamy tendencję do wystawiania złych opinii, gdy coś się zaczyna dziać, niż wystawiania pozytywnych, gdy wszystko hula tak jak powinno. 

Podsumowując ten wątek, warto zerknąć na opinie, bo faktycznie miałam okazję skorzystania z podstawowych funkcji tych trzech banków i z każdej korzystało mi się bardzo przyjemnie. Od wielu lat posiadam jednak aplikację banku Millennium i również ją uwielbiam. Nie sprawia mi żadnych kłopotów.

Za to moim drugim kontem jest Citi handlowy i kiedy myślę o użytkowaniu tej aplikacji, to wszystkiego mi się odechciewa. Więc faktycznie moje odczucia mają odzwierciedlenie w powyższym zestawieniu. Nie musi tak jednak być u Ciebie. Chcąc wybrać najlepszą dla siebie aplikację warto dodatkowo rozeznać się, czy posiada opcje na których Ci zależy.

Podpowiadam kilka, którymi możesz się zasugerować:

  • różne sposoby logowania (przez PIN, na odcisk palca, rozpoznanie twarzy)
  • ustawienia widoku aplikacji (na ile masz możliwość zmieniać kolejność, widoczność kwot, tło)
  • ustawienie limitów i statusu karty (czy możesz zastrzec kartę? Czy łatwo jest zmieniać limity?
  • dodatkowe opcje (opłata za autostrady, parkingi, bilety na komunikację, doładowania telefonu, opcja BLIK)

Temat aplikacji ma duży potencjał. Każda aplikacja ma swoje wady i zalety. Jeśli uważasz, że przydałyby się takie recenzje poszczególnych aplikacji, to daj znać w komentarzu, żebyśmy dowiedzieli się, jakie jest Twoje zdanie. 

Zaleta #4 – Łatwość rezygnacji z konta

No pięknie! Niby to artykuł o otwieraniu pierwszego konta, a kończymy na możliwości jego zamknięcia. No tak, bo co prawda mam nadzieję, że wybierzesz już za pierwszym strzałem właściwie (również dzięki małej pomocy tego artykułu), ale zawsze może się zdarzyć, że będziesz chciał je zmienić.

Dlatego też krótko i zwięźle, ale chciałabym poświęcić kilka zdań na wybranie banków, które posiadają w swojej ofercie opcję zamknięcia konta przez internet. Nie znam osoby, która z radością pisałabym listowne wypowiedzenie umowy o konto, a tym bardziej z uśmiechem na twarzy jechała do oddziału, w których zawsze są kolejki, bez względu na porę odwiedzin.

🥇😍 Miejsce pierwsze dla banków, które oferują opcję wypowiedzenia umowy poprzez wiadomość w bankowości internetowej lub aplikacji:

  • Bank Pekao SA
  • ING
  • PKO BP
  • Citi Handlowy – dodatkowo również telefonicznie
  • mBank – dodatkowo również telefonicznie
  • Bank Millennium – dodatkowo również telefonicznie
  • Santander – dodatkowo również telefonicznie
  • Alior Bank – dodatkowo również telefonicznie

🥈😊 Miejsce drugie pozostawiam bankowi BNP Paribas, który nie ma opcji online, ale możemy zamknąć konto dzwoniąc na infolinię. Mniej wygodne, ale nadal nie musisz wychodzić z domu.

🥉😒 Miejsce ostatnie jest dla banku Credit Agricole, który pod tym względem nie ułatwia klientom życia. Konto w tym banku możesz wypowiedzieć wyłącznie standardowymi ścieżkami (listownie, w oddziale).

Bonus – Zanim otworzysz konto sprawdź, czy możesz zgarnąć bonus

Cieszę się, że dotarłeś do końca 🙂 Mam nadzieję, że ten artykuł pozwolił wybrać Ci najodpowiedniejszy bank dla siebie. Jeśli masz już konkretne konto na oku, to…może wiesz, a może nie, ale banki naprawdę często oferują fajny bonus dla nowych klientów. Aż żal nie skorzystać, skoro i tak będzie to poniekąd “przy okazji”. Zachęcam Cię więc bardzo mocno do obserwowania naszej strony, na której zamieszczamy wszystkie najlepsze promocje dla młodych na rynku. 

Dla ułatwienia poniżej znajdziesz linki, które przekierują Cię do listy aktualnych promocji. Koniecznie przeczytaj opis i sprawdź, czy zainteresowała Cię oferta banku. Zazwyczaj warunkiem jest wykonanie naprawdę prostych czynności, jak na przykład kilka płatności kartą na jakąkolwiek kwotę, czy użycie opcji BLIK w telefonie. Warto samemu się przekonać i wtedy podjąć decyzje.

Lista aktualnych promocji od:

.