Kolejna aplikacja, której dokładnie się przyglądam w ramach serii na naszym blogu poświęconej analizie aplikacji bankowych. Sprawdzę, jakie kryje opcje i co ma do zaoferowania aplikacja, która cieszy się naprawdę dużą popularnością. 

Dotychczas udało opisać się 6 innych aplikacji i jeśli tylko masz ochotę zapoznać się z tymi opisami, to są dostępne pod tymi linkami:

PKO BP jest największym bankiem w Polsce pod względem aktywów oraz liczby klientów w 2022 roku. Takie wyniki wymagają sprawnej i dobrze działającej aplikacji.  

W przypadku tej analizy zmienię trochę kolejność kryteriów i zacznę od opinii innych. W późniejszych krokach przejdę od strony logowania, przez najczęściej używane opcje, w tym dostępność BLIKa, po wszystkie dodatkowe opcje.

Aplikacja IKO jest niekwestionowanym liderem wśród aplikacji bankowych. Ma najwięcej pobrań i najwyższą średnią ocenę. Na tle innych banków wynik naprawdę wygląda imponująco:

BankOcena / liczba głosów w Google PlayOcena / liczba głosów w App Store
🥇PKO4,8 / 620 tys4,8 / 326,1 tys.
🥈 ING4,8 / 290 tys4,9 /  172,1 tys.
🥉mBank4,7 / 320 tys4,8 / 249,1 tys.

Rzadko kiedy można czytać tak wiele pozytywnych opinii pod jakąś aplikacją. Jednak tutaj jest to norma:

IKO jest aplikacją na bardzo wysokim poziomie i pozwala użytkownikowi poruszać się po możliwościach bankowości mobilnej z łatwością. Jest chwalona za szybkość, niezawodność i dużą ilość dostępnych opcji. Sprawdzę więc jak wygląda ekran startowy i co oferuje.

Ekran startowy

Ekran startowy aplikacji jest prosty. Na pierwszy rzut oka przyciągają mnie migające banery reklamujące konto firmowe i raty bez dodatkowych kosztów.  Poniżej reklam znajdziesz “szybki dostęp” do kilku opcji. Fajne jest to, że sam możesz wybrać których:

Chwali się takie elastyczne podejście, ponieważ nie ma jednego uniwersalnego widoku, który pasowałby wszystkim. Tym sposobem każdy doda to, co jest mu potrzebne, a usunie opcje, z których i tak nigdy by nie skorzystał.

A wybierać możesz spośród takich opcji:

  • BLIK
  • Opłaty parkingowe
  • Bankomaty i oddziały
  • Powiadomienia
  • Czasowa blokada kart
  • Czeki BLIK
  • Bilety komunikacyjne
  • Kantor
  • Oferta
  • Tabela kursów walut
  • Kontakt

Fajne jest też to, że rodzaj i kolejność kafelków możesz zmienić od razu z pozycji ekranu startowego. Nie musisz szukać tej opcji w menu po zalogowaniu się do aplikacji. 

Funkcja BLIKa działa bez wpisywania PINu, co jest bardzo dużą zaletą, a na wszystkie obecnie opisane aplikacje ta jest drugą, która to umożliwia. 

Jest również opcja pokazania dostępnego salda w ekranie startowym przed zalogowaniem. Aby to zrobić trzeba po zalogowaniu wejść w ustawienia → Dane i personalizacja → Stan konta przed logowaniem.

Oczywiście, jak we wszystkich innych aplikacjach posiadających tę opcję, możesz wybrać czy chcesz widzieć saldo kwotowo czy procentowo. I tu znów pozytywne zaskoczenie, bowiem saldo nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. Trzeba przeciągnąć palcem w górnej części, aby “odkryć” saldo.

Z jednej strony jest na wyciągniecie ręki, ale z drugiej nie musisz się stresować, że niechcący ktoś blisko Ciebie przeczyta, ile trzymasz pieniędzy na rachunku. 

Na plus: elastyczność w wyborze opcji, dyskretny dostęp do salda, BLIK bez wpisywania PINu (trzeba go dopiero wpisać przy potwierdzaniu transakcji). 

Na minus: rozpraszające banery z reklamami

Logowanie do aplikacji

Aplikacja pozwala na zalogowanie się w jeden z poniższych sposobów:

  • logowanie odciskiem palca (Android)
  • Face ID/Touch ID (iOS)
  • PIN

Jeśli chodzi o ostatnią opcję, to, jak dla mnie, PKO postawiło również na najlepsze rozwiązanie: 4cyfrowy PIN. Bez zbędnych udziwnień. Ja akurat wybrałam tę opcję, ponieważ mój telefon nie ma dobrego czytnika linii papilarnych, niemniej słyszałam od innych użytkowników tej aplikacji, że logowanie biometryczne działa bez zarzutów. 

Fajne jest to, że wpisując PIN nie trzeba już nic potwierdzać. Po wpisaniu, aplikacja automatycznie loguje do konta.

Przelewy, płatności, zwroty, dostępność BLIKa – czyli najczęstsze aktywności w aplikacji

Ekran główny składa się tak naprawdę z dwóch ważnych elementów: segmentu zawierającego informację o koncie osobistym (dostępne środki, historia, wykonanie przelewu) oraz segmentu zawierającego wybrane przez nas kafelki. I tu znów kłania się elastyczne podejście twórców aplikacji. Tutaj masz o wiele więcej skrótów do wyboru, niż było to możliwe przy ekranie startowym. 

Trzecim, widocznym segmentem jest segment informacyjny. Przyznam szczerze, że wyjątkowo przytłacza mnie ilość banerów informujących o różnych dodatkowych opcjach, w tym informacje o lokatach, pożyczkach i zmianach w banku.

Jeśli chcesz wykonać przelew, możesz to zrobić z dwóch miejsc: bezpośrednio klikając ciemny przycisk “Przelew” na głównym ekranie w górnym segmencie dotyczącym konta (najbardziej intuicyjnie, jeśli chcesz skorzystać z przelewu standardowego) lub z dolnego menu klikając “Płatności”. Tutaj masz multum możliwości, wszystkie przejrzyście rozmieszczone. 

Między innymi znajdziesz tutaj też wszystkie dostępne opcje BLIK tzn:

  • kod BLIK do płatności z kodem
  • zakupy bez kodu BLIK (możesz dodać wybrany sklep lub przeglądarkę do listy zaufanych)
  • czeki BLIK
  • przelew na telefon
  • płatności zbliżeniowe BLIK

Dodatkowe opcje 

Ciekawą opcją jest usługa “PKO Płacę później”. Działa to trochę jak taki zamiennik karty kredytowej. Masz 30 dni na spłacenie zakupów online i w sklepach stacjonarnych bez odsetek.

Powiem tak: opcja jest dobra, jeśli umiejętnie i świadomie posługujesz się produktami kredytowymi. Nie polecam osobom zabieganym i roztargnionym, ponieważ oprocentowanie po darmowym okresie wynosi tyle, ile wynosiłoby Cię przy karcie kredytowej (na dzień sprawdzenia było to 12,25%). 

Dodatkową opcją, z którą spotkałam się jedynie w tej aplikacji jest “Seria przelewów”. Polega ona na wysłaniu do konkretnego nadawcy więcej niż jednego przelewu wpisując jedynie raz dane nadawcy. Do każdego przelewu możesz ustalić osobno kwotę, datę wykonania oraz tytuł. 

Jeśli chodzi o łatwość wykonania przelewu, to niestety nie ma opcji, którą tak sobie cenię w innych aplikacjach z uwagi na fakt, że niesamowicie ułatwia życie.

Otóż, wpisując odbiorcę przelewu, aplikacja nie podpowie Ci odbiorcy, jeśli nie masz go zapisanego w szablonie. To naprawdę wielka szkoda, tym bardziej, że odbiorcy nie da się zapisać przy okazji wysyłania do niego przelewu. 

W historii transakcji znajdziemy podstawowe funkcje: z każdej płatności możemy pobrać potwierdzenie PDF, a przy uznaniach możemy dodatkowo skorzystać z opcji “zwróć na konto”. Nic nadzwyczajnego, ale też nie brakuje tych najważniejszych opcji.  

Jeszcze jedna usługa, która rzuciła mi się w oczy, to zakup karty podarunkowej poprzez aplikację. Samą możliwość uważam za świetną tym bardziej, gdy przypomnę sobie, jak jechaliśmy do znajomych na nowy dom i po drodze wstąpiliśmy do Ikei po kartę podarunkową. Spędziliśmy tam 1,5 godziny stojąc w korku do wyjazdu.

No i właśnie, sama usługa ma potencjał, niemniej na ten moment jest bardzo ograniczona ilość rodzajów kart podarunkowych. Obecnie zakupisz kartę do: Google Play, Paysafecard, Spotify, PlayStation, Xbox, Nintendo, Twitch, CDA, Player, Canal+, Tidal, Allegro, Pyszne.pl, Minecraft, Roblox, Empik Go i eKarta Empik, Van Graaf, H&M, Microsoft. 

Jeśli z czasem będą rozwijać tę usługę, to może stać się naprawdę przydatna w przyszłości. 

Inne, dodatkowe opcje, które spotkać możesz również w innych aplikacjach to m.in.:

  • opłaty za autostradę
  • doładowanie telefonu
  • bilety komunikacyjne
  • skarbonka, która pomoże Ci w oszczędzaniu
  • open banking / otwarta bankowość (widok Twoich konto osobistych w innych bankach)

Czy łatwo spełnia się warunki promocji? 

PKO BP bardzo rzadko organizuje promocje dotyczące otwarcia konta osobistego. Jednak jak już to zrobi, to warunki są wyjątkowo banalne. Tak naprawdę, w ostatnich promocjach, to tylko jeden główny warunek był do spełnienia:

  • 10 płatności kartą lub BLIKiem na dowolną kwotę

Przy tak prostych warunkach myślę, że żadna aplikacja nie sprawia problemu. Można zapłacić w sklepie stacjonarnym lub wykonać płatność online w internecie. W tym drugim pomoże nam mobilna autoryzacja, która działa w aplikacji bez zarzutu. 

Moja opinia

Pewnie Cię nie zaskoczę, że zgodzę się w większości przypadków z innymi użytkownikami, którzy nie bez powodu dają tak wysokie noty aplikacji.

Do powyższego mogę dodać, że aplikacja działa niesamowicie szybko, nigdy mi się nie zawiesiła. W porównaniu do aplikacji innych banków mogę stwierdzić, że jest jedną z najszybciej działających aplikacji. Co również daje jej u mnie ogromny plus. 

Nie jest to aplikacja bez wad, ale zdecydowanie można ją z czystym sumieniem polecić.