Jakiś czas temu opisałam na blogu, jak w jednym roku wzięłam udział w 22 promocjach. Wiele osób słusznie zauważyło, że w całej historii zabrakło tematu zamykania tych wszystkich kont osobistych i kart kredytowych. Postanowiłam więc jak najszybciej nadrobić ten brak, dlatego też dziś skupię się wyłącznie na tym temacie.

A jeśli jesteś ciekaw, ile w rok zarobiłam na promocjach i w jaki sposób to ogarnęłam nie zapominając o ani jednym warunku, to zapraszam Cię do przeczytania artykułu z poprzedniego tygodnia:

Co zrobić po odebraniu premii od banku?

Wszystko, co dobre kiedyś się kończy. Nadchodzi więc i ten moment, gdy bonus wpływa na konto lub odbieram od kuriera nagrodę rzeczową i… co dalej?

No właśnie… to zależy przede wszystkim od Twoich potrzeb w momencie wzięcia udziału w promocji.

Spotkałam się dotychczas z trzema głównymi typami osób uczestniczących w promocjach bankowych:

  1. Potrzebuję zmiany obecnego banku – kiedyś z bankami było trochę tak jak z pracą – jedna instytucja na całe życie. Dziś na szczęście banki prześcigają się w promocjach, dodatkowych opcjach czy niskich opłatach. Możemy w kilka minut przenieść się do innego banku i jeszcze na tej zmianie skorzystać biorąc udział w promocji organizowanej przez bank.
  2. Potrzebuję dodatkowego konta/karty kredytowej – czasem nie chcesz rezygnować z obecnego banku, ale dodatkowe konto lub karta mogłyby Ci się przydać. A bonus za ich otwarcie – tym bardziej! Tak zrobiła moja przyjaciółka, która po zdobyciu premii zostawiła sobie zarówno kartę kredytową z Citi Handowy, jak i konto i kartę debetową z BNP Paribas;
  3. Biorę udział w wielu promocjach, aby zyskiwać na bankach – wtedy korzystając z jakiegoś produktu masz już od samego początku z tyłu głowy myśl, że od razu po odebraniu premii przestaniesz z niego korzystać. Pewnie bank byłby niezadowolony wiedząc, że taki masz plan, ale regulamin tego nie zabrania.

Ja należę do tego ostatniego typu, zresztą przy kilkudziesięciu otwartych produktach bankowych, ciężko byłoby mi co miesiąc spełniać wszystkie warunki utrzymania bezpłatnych kont i kart.

Jak ja to ogarniam? Mam specjalne narzędzie, które Ty tez możesz dzisiaj dostać:

W tym artykule mówię, jak pobrać plik excel do zarządzania promocjami >>

Dodatkowo mijałoby się to z celem, ponieważ zamykam je jak najszybciej, by za jakiś czas móc wziąć udział w następnych edycjach.

Niemniej, którymkolwiek typem uczestnika promocji jesteś, na pewno prędzej czy później przyjdzie Ci zamykać jakieś konto w banku, albo wypowiadać umowę o kartę kredytową.

Przygotowałam więc poradnik, który Ci w tym pomoże. Najpierw opowiem Ci o moim ulubionym sposobie zamykania kont, a później podpowiem w których bankach najłatwiej staniesz się „byłym klientem”, aby na koniec podzielić się z Tobą garścią przydatnych wskazówek.

Mój ulubiony sposób na sprawne zamykanie produktów bankowych

Nie mam jakiegoś nadzwyczajnego i czarodziejskiego sposobu na samo zamykanie kont. Nie mam wtyków, ani układów – nic z tych rzeczy.

Jednak przez ostatnie 2 lata zdążyłam sobie wypracować metodę, która najbardziej mi odpowiada: wybieram jeden konkretny dzień i robię tournee po bankach. Zazwyczaj muszę podjechać do minimum 2-4 banków, co faktycznie czasem zajmuje mi całe popołudnie.

Wcześniej próbowałam to robić „przy okazji”, niby mając to z tyłu głowy, ale dziwnym trafem dopiero w domu orientowałam się, że byłam 3 kroki od banku i totalnie wyleciało mi z głowy, by do niego zajrzeć. Dlatego wolę celowo wyjść z domu, by masowo (np. raz na kwartał) zamknąć nieużywane konta i karty.

Cieszę się, jeśli bank oferuje nowoczesne i wygodne metody zamykania konta czy karty, takie jak wypowiedzenie umowy przez telefon czy e-mail. Ale kiedy takiej opcji nie ma i pozostaje mi do wyboru wypowiedzenie listem poleconym lub wizyta w oddziale, to wybieram to drugie.

To prawda, że trzeba się pofatygować, jednak cenię sobie fakt, że nie muszę weryfikować, czy list na pewno doszedł i kiedy to się stało, a dodatkowo zawsze otrzymam kopię wypowiedzenia.

Poza tym… Bądźmy szczerzy – jedno popołudnie raz na kwartał to nie taki z znowu wielki wysiłek biorąc pod uwagę, że w międzyczasie wpłynęły na moje konto bonusy z kilku promocji (po kilkaset złotych z każdej).

Najłatwiej zamknąć konta i karty w tych bankach:

Na szczęście, jak już wspomniałam, są banki, które otwierają się na potrzeby klientów, nawet tych, którzy w danej chwili chcą ich opuścić i nie utrudniają zamknięcia konta czy karty bez wychodzenia z domu.

Cenię sobie takie podejście. W ten sposób bank nie ma klientów „duchów”, którzy posiadają produkt, tylko dlatego, że jego zamknięcie graniczy z cudem.

Chciałabym w tym miejscu wyróżnić te banki, które są najbardziej przyjazne w zamykaniu konta i karty:

Alior Bank poza standardowymi metodami (listownie i w placówce) pozwala na zamknięcie konta osobistego poprzez wiadomość w bankowości internetowej lub dzwoniąc na infolinię. Tam preferowany jest kontakt z infolinią, ponieważ konsultant ma możliwość sprawdzenia salda oraz udzielenia szczegółowych informacji o zamknięciu konta (choć pewnie też dlatego, że będą Cię chcieli przekonać do niezamykania konta).

Jeśli będziesz miał nadwyżkę na koncie w chwili zamknięcia, to zostanie ona bezpłatnie przelana na Twoje inne konto lub będzie czekać do odebrania w kasie banku.

BNP Paribas – tutaj wchodzi w grę zamknięcie konta osobistego poprzez wysłanie skanu wypowiedzenia na adres mailowy: kontakt@bnpparibas.pl. Korespondencję należy przesłać z adresu e-mail podanego do wiadomości Banku

W momencie kiedy piszę te słowa, zupełnie nie warto zastrzegać wcześniej karty płatniczej wydanej do konta poprzez system bankowości elektronicznej, ponieważ bank automatycznie wydaje następną. Lepiej więc jest zamknąć kartę również poprzez infolinię.

Citi Handlowy – ten bank słynie najbardziej z promocji kart kredytowych i najwyższych bonusów, a w dodatku pozwalają oni na zamknięcie karty poprzez system bankowości online.

Gdy sama zamykałam tę kartę, byłam święcie przekonana, że wizyta w oddziale jest jedyną dostępną opcją. Wyobraź sobie, jakie było moje zdziwienie, gdy Pan w banku podszedł ze mną do komputera, poprosił żebym się zalogowała do konta, a następnie wybrał panel wiadomości i napisał ze mną krótkie, jednozdaniowe oświadczenie o rezygnacji z karty. 30 dni później karta była zamknięta.

Getin Bank – udostępnia zamknięcie konta osobistego poprzez bankowość elektroniczną, wybierając zakładkę Wnioski, a następnie Wypowiedzenie umowy rachunku, a dodatkowo bezpłatnie zwróci Ci ewentualną nadwyżkę z konta na wskazany numer.

Nest Bank – jako jedyny oferuje taki zestaw: zamknięcie konta za pomocą infolinii lub mailowo, a potwierdzenie zamknięcia konta jest całkowicie bezpłatne i również otrzymujesz je mailem.

Millennium Bank – pozwala zamknąć konto osobiste poprzez bankowość internetową lub infolinię. Usługę można rozpocząć poprzez zakładkę Konta > Wnioski > Zamykanie konta w Millenet. Warto wiedzieć, że ten bank wyjątkowo nie posiada opcji pisemnego wypowiedzenia umowy za pomocą listu poleconego.

Santander – udostępnia dodatkowo opcję telefoniczną oraz poprzez bankowość internetową, gdzie najszybszym sposobem będzie wideorozmowa z konsultantem. Jeśli chodzi o ścieżkę wyboru opcji przez telefon, to wygląda ona następująco:

  • po wybraniu opcji Jesteś naszym klientem? – klikasz na klawiaturze telefonu (1)
  • Chcesz porozmawiać o posiadanych produktach i usługach? klikasz (4)
  • Klient indywidualny – przycisk (1)
  • Rezygnacja z produktów – ostatecznie klikasz (5)

mBank – podobnie jak w przypadku powyżej, można zamknąć konto osobiste poprzez wideorozmowę z konsultantem lub infolinię, a dodatkowo wysyłając wiadomość przez bankowość online.

Te banki bardzo często organizują promocje, a dzięki łatwym metodom późniejszego zamykania konta czy karty, udział w nich jest jeszcze przyjemniejszy.

Wizyta w oddziale też nie musi być traumatycznym wspomnieniem, ale na pewno zajmuje więcej czasu, niż krótka wiadomość w bankowości internetowej lub telefon na infolinię.

A z tymi bankami jest trochę trudniej…

Powyżej wyróżniłam te banki, w których najłatwiej zamknąć konto, jednak aby dopełnić merytoryki artykułu, warto również wspomnieć, że są banki, w których wypowiedzenie konta czy karty jest trochę trudniejsze i zazwyczaj nie obejdzie się wtedy bez wizyty w oddziale.

Do tych banków należą: ING, Credit Agricole, PKO BP czy Pekao S.A..

Oczywiście do każdego z nich możesz wysłać list z wypowiedzeniem umowy – jeśli będzie to dla Ciebie wygodniejsze niż wizyta w oddziale.

Wzór wypowiedzenia umowy – listem

Niektóre z banków udostępniają wzory wypowiedzeń, jednak nie jest to powszechnie stosowane. Dlatego udostępniam Ci wzór przykładowego wypowiedzenia konta osobistego w formacie PDF do wydruku.

Myślę, że nie zaszkodzi sobie go zapisać na dysku komputera i mieć na przyszłość.

Kliknij i pobierz wzór wypowiedzenia umowy konta bankowego >>

Wzór wypowiedzenia umowy – w bankowości internetowej

Natomiast, jeśli chodzi o wypowiedzenie umowy poprzez wiadomość w systemie bankowym online, to nie musi ona mieć konkretnego kształtu, ale warto w nim uwzględnić jak najwięcej wartościowych danych, aby mieć pewność, że zakończymy naszą przygodę z bankiem i konsultant nie wróci do nas z dodatkowymi pytaniami.

W wiadomości internetowej z prośbą o wypowiedzenie konta czy karty postaraj się zamieścić następujące dane:

  • pełne dane osobowe posiadacza rachunku
  • opis produktu, który chcesz zamknąć
  • numer konta, na które bank ma przelać nadwyżkę środków
  • prośba o wycofanie zgód marketingowych

Kilka dodatkowych wskazówek

Na koniec zebrałam dla Ciebie kilka uniwersalnych rad, o których warto pamiętać podczas promocji bankowych (z perspektywy) późniejszego zamykania tych produktów.

  1. Jeśli bardzo cenisz sobie wygodę, to już na samym początku, weź pod uwagę sposób zamknięcia danego produktu bankowego – chcąc spełnić oczekiwania naszych czytelników, wprowadziliśmy do skrótu promocji dodatkowy punkt, opisujący dostępne opcje zamknięcia konta lub kart.
  2. Nie zostawiaj tego na później – z mojego doświadczenia wiem, jakie to trudne. Tym bardziej, jeśli bank nie udostępnia wygodnej opcji rezygnacji przez system bankowości, infolinii czy mailem. Pamiętaj, że im później wypowiesz umowę, tym później będziesz mógł wziąć udział w kolejnej promocji.
  3. Podczas okresu wypowiedzenia są nadal pobierane opłaty za kartę lub konto, jeśli takowe były wcześniej, pamiętaj by w tym czasie również spełnić warunki bezpłatności konta albo pozostawić niewielką nadwyżkę, która to ureguluje, ponieważ żaden bank nie zamknie konta, jeśli będzie widniał na nim debet.
  4. Potwierdź zamknięcie konta/karty – nie zawsze oficjalne pismo potwierdzające zamknięcie produktu bankowego jest darmowe, natomiast zawsze warto zachować jakikolwiek dokument/email, który potwierdza, że wypowiedziałeś umowę. Dobrym trikiem jest również wykonanie próbnego przelewu 1zł na to zamknięte konto – jeśli konto zostało zamknięte, to przelew po kilku dniach wróci do Ciebie automatycznie.
  5. Zapisuj w jednym miejscu daty zamknięcia kont – dzięki temu biorąc udział w kolejnej promocji tego banku, będziesz mógł szybko stwierdzić czy jesteś nadal wykluczony, czy może minął wystarczający okres i zaliczasz się już do „nowych klientów”.

Na zakończenie

Nie jest to moja ulubiona część promocji – wiadomo, że wolę ten moment, gdy przychodzi powiadomienie o otrzymaniu bonusu na konto, ale jak to w życiu bywa: są rzeczy przyjemne i mniej przyjemne.

Łatwiej natomiast nam znieść te drugie, gdy mamy wiedzę i plan działania. Wtedy staje się to po prostu jednym z punktów do odhaczenia na liście i taki cel miałam w tym artykule – dać Ci praktyczne porady, które ułatwią cały proces oraz udowodnić Ci, że zamykanie konta otwartego w promocji wcale nie musi być takie straszne.