Wybór odpowiedniego banku to decyzja, która może znacząco wpłynąć na nasze codzienne życie oraz zarządzanie finansami. Regularne korzystanie z promocji bankowych może Ci tę decyzję znacząco ułatwić – sprawdzając oferty różnych banków i funkcje ich aplikacji mobilnej, łatwo jest znaleźć bank, który jest najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb.

Ale co, jeśli nie chcesz przez to przechodzić i „testować” różnych banków? Czym się kierować otwierając konto bankowe, z którego będziesz korzystać przez lata?

Oto 9 moich podpowiedzi:

#1 – Opłaty i prowizje

Przede wszystkim, sprawdź, jakie opłaty są związane z prowadzeniem konta, korzystaniem z karty debetowej czy wypłatami z bankomatów. Unikaj banków, w których podczas codziennego korzystania z konta będzie Ci trudno spełnić warunek bezpłatności konta i karty.

Gwarantuję, że jeśli o to nie zadbasz, to uciekające co miesiąc pieniądze, będą na tyle frustrujące, że wkrótce znów będziesz zmieniać bank na inny.

#2 – Dostępność oddziałów i bankomatów

Upewnij się, że bank posiada szeroką sieć oddziałów i bankomatów. Szczególną uwagę zwróć na miejscach, które często odwiedzasz. Dobrze mieć bankomat i/lub placówkę blisko domu, blisko pracy, czy w galerii handlowej, jeśli często w niej bywasz.

#3 – Bankowość mobilna i internetowa

Nowoczesna bankowość mobilna i internetowa to podstawa wygodnego zarządzania finansami. Wybierz bank, który oferuje intuicyjną i funkcjonalną aplikację mobilną oraz przyjazny interfejs bankowości internetowej. Warto przed wyborem banku, przejrzeć opinie w sklepie z aplikacjami oraz obejrzeć w internecie kilka filmów pokazujących jak intuicyjna ona jest.

#4 – Warunki lokat i kont oszczędnościowych

Jeśli masz z danego konta korzystać przez lata, to jest wielce prawdopodobne, że prędzej czy później uzbierasz większą sumę oszczędności i zechcesz ją ulokować na lokacie czy koncie oszczędnościowym. Sprawdź, jakie oprocentowanie oferują poszczególne banki i jakie są warunki jego otrzymania.

Nie ma oczywiście gwarancji, że dzisiejsi liderzy w oprocentowaniu, będą nimi również za kilka lat, jednak moje doświadczenie pokazuje, że sytuacja w tym obszarze wcale nie zmienia się aż tak dynamicznie, jak można by przypuszczać.

#5 – Obsługa klienta

Dobra obsługa klienta to ważny element współpracy z bankiem. Możesz spróbować znaleźć w internecie opinie innych osób, jednak raczej nie będzie to miarodajne źródło, bo ludzie najczęściej wylewają tam tylko swoje frustracje. Mało kto, podzieli się wrażeniami z miłej obsługi klienta.

Dużo lepszym pomysłem będzie zrobienie swego rodzaju rozpoznania i zadzwonienie samemu na infolinię banku – numery są ogólnodostępne, a występując w roli potencjalnego klienta będziesz w stanie jednoznacznie określić czas oczekiwania na połączenie i przyjazność konsultanta.

#6 – Bezpieczeństwo

Upewnij się, że bank stosuje nowoczesne metody zabezpieczeń, aby chronić Twoje dane i środki. Warto sprawdzić doniesienia prasowe o wycieku danych, czy awariach systemu. Co prawda banki to prawdopodobnie najbardziej zabezpieczone instytucje i raczej nie trafisz tutaj na przypadek całkowitego ignorowania tej kwestii, ale jak wszędzie – są równi i równiejsi.

#7 – Oferta kredytowa

Tak, jak w punkcie dotyczącym kont oszczędnościowych i lokat, tak tutaj możesz zrobić wstępne rozeznanie obowiązujących stawek. Nawet jeśli nie planujesz w przyszłości brać kredytu, warto się tą kwestią zainteresować. Nigdy nie wiesz, co będzie Ci potrzebne za kilka lat.

#8 – Reputacja banku

I nie chodzi mi wcale o to, dumne hasła marketingowe. Nie musi to być bank z najdłuższą historią, albo z całkowicie Polskim kapitałem właścicielskim. Chodzi o to, że każdy z nas ma jakieś swoje kryteria około emocjonalne, które będą dla niego ważne. Jedni potrzebują poczucia, że ich bank wdraża najnowsze rozwiązania technologiczne, a inni żeby wspierał zielone technologie.

Jeśli masz w danym banku mieć konto przez wiele lat, to po prostu musisz z tą decyzją czuć się dobrze i bezpiecznie nie tylko na poziomie racjonalnym, ale również emocjonalnym.

#9 – Bonus na start dla nowego klienta

Wybacz, nie mogłem się powstrzymać 🙂 Dla mnie, jako osoby aktywnie korzystającej z różnych okazji bankowych (aktualnie mam konta w 7 bankach) ten punkt jest mimo wszystko również istotny.

Co prawda 200zł, 500zł czy 700zł premii na start nie robi wielkiej różnicy w perspektywie kilku czy kilkunastu lat prowadzenia konta w danym banku i nie będę naciskał, aby było to dla Ciebie główne kryterium wyboru. Jednocześnie, głupio byłoby myślę, nie zacząć poszukiwań banku idealnego właśnie od tych, które dają premię na start dla nowych klientów.

W tym miejscu szczególnie chciałbym zarekomendować Ci Bank Pekao S.A. – jeśli od niego zaczniesz poszukiwania, to zdziwisz się jak wiele z powyższych kryteriów spełnia… no i daje 200zł na start na wyjątkowo łatwych warunkach – tutaj znajdziesz szczegóły >>

Podsumowanie

Przeanalizowanie opłat, dostępności, nowoczesnych technologii, promocji, oraz warunków oszczędnościowych i kredytowych pozwala na podjęcie świadomej decyzji.

Uwzględniając również jakość obsługi klienta, bezpieczeństwo, elastyczność oferty oraz reputację banku, można znaleźć instytucję, która najlepiej odpowiada na TWOJE indywidualne potrzeby.

Jestem pewien, że po tym artykule czujesz intuicyjnie, które kwestie są dla Ciebie najważniejsze i wierzę, że znajdziesz bank idealny dla siebie szybciej niż myślisz.